یک مطالعه ی جدید نشان می دهد یک داروی دیابت نوع 2 نویدبخش درمانی برای مقابله با چاقی است اما گران قیمت است

16فوریه 2021 - بر اساس مطالعه ای که هفته گذشته در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، یک داروی جدید در برابر چاقی بسیار موثر است که ممکن است به بیماران کمک کند از عواقب چاقی مانند دیابت و فشار خون بالا، در امان بمانند.

داروی Semaglutide، در حال حاضر به عنوان درمانی برای دیابت نوع 2 توسط تولید کننده آن شرکت نوو نوردیسک به بازار عرضه شده است. پس از آنکه تولیدکنندگان متوجه شدند بیمارانی که این دارو را مصرف می کردند در طول دوره ی درمان لاغر شدند، محققان دانشگاه نورث وسترن تصمیم گرفتند اثربخشی این دارو را با دوز بسیار بیشتر برای درمان چاقی، آزمایش کنند.

این مطالعه که در 129 مرکز در 16 کشور انجام شده است، شامل تقریباً 2 هزار فرد چاق بود که به مدت 68 هفته، سماگلوتید یا دارونما را به صورت تزریق زیر جلدی یکبار درهفته دریافت می کردند. همچنین در طول مطالعه، هر دو گروه مشاوره های تغذیه ای و ورزشی دریافت می کردند. محققان دریافتند که به طور متوسط​​، افراد گروه سماگلوتید، تقریباً 15٪ از وزن بدن خود را از دست دادند، در حالی که افرادی که دارونما دریافت می کردند، 2.4٪ از وزن بدن خود را از دست دادند. بیش از یک سوم شرکت کنندگان که سماگلوتید دریافت می کردند بیش از 20٪ از وزن اولیه ی خود را از دست دادند.

دکتر Thomas Wadden، استاد روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: این یک موفقیت بی نظیر در مدیریت وزن است که بیماران چاق انتظار آن را می کشیدند. من 40 سال در پنسیلوانیا بر روی مدیریت وزن کار می کنم و این یکی از جذاب ترین تحولاتی است که در طول زندگی حرفه ای ام دیده ام.اکنون این نتایج به ویژه از آنجایی جذاب هستند که چاقی به عنوان یک عامل خطر قابل توجه برای عوارض COVID-19 در نظر گرفته می شود.

وی گفت: اکثر داروهای چاقی که هم اکنون توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده اند، منجر به کاهش حدود 7 درصد از وزن بدن می شوند. با کاهش 7 درصد از وزن، حتی اگر سلامتی افراد بهبود یابد، هنوز بسیاری از آنها احساس اضافه وزن خواهند کرد.

بیمارانی که در این مطالعه سماگلوتید مصرف می کردند در مقایسه با داروهای چاقی قبلی، فقط علائم گوارشی خفیفی مانند تهوع و اسهال را تجربه کردند. دکتر Wadden، همچنین اشاره کرد که داروهای چاقی که در حال حاضر برای استفاده تأیید شده اند، می توانند فقط برای مدت کوتاهی مصرف شوند، در حالی که محققان تجویز سماگلوتید را به عنوان دارویی برای یک بیماری مزمن تجسم می کنند. مطالعات بیشتری برای تعیین اثر بخشی دوز افزایش یافته ی این دارو در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در حال انجام است، البته افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در این مطالعه وارد نشدند. همچنین محققان در حال بررسی تاثیر این دوز از دارو در حفظ و نگهداری وزن کاهش یافته ی بیماران هستند.

دکتر Wadden، گفت: انتظار می رود بیماران بتوانند این داروها را در طولانی مدت مصرف كنند درست همانند روشی كه داروهای كلسترول و دیابت را مصرف می كنند. این چیزی نیست که شما به مدت چهار ماه مصرف کنید و متوقف کنید. نیاز است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تشخیص دهند که این یک درمان مزمن برای یک مشکل مزمن سلامتی است.

دکتر فرزانه دقیق، استاد بیوشیمی کالج پزشکی استئوپاتیک فیلادلفیا که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: مهم است که از کمبود تحقیقات در مورد تأثیرات طولانی مدت سماگلوتید غافل نشویم. این دارو نسخه ی مصنوعی از هورمونی است که احساس سیری را در مغز و روده ایجاد می کند.

دکتر دقیق، با بیان اینکه دوز پایین تر سماگلوتید که در حال حاضر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، ماهیانه 1000 دلار هزینه دارد، گفت: بودجه این درمان بسیار بالا می باشد و این در حالیست که بودجه ی این مطالعه توسط سازنده ی دارو یعنی شرکت نوو نوردیسکتأمین شده است.

وی گفت: وقتی این نوع روشهای درمان دارویی ارائه می شوند، ما دوست داریم گروههای مستقل از سازندگان دارو، این مطالعات را انجام دهند.

دکتر دقیق تأکید کرد که همچنین مهم است که به جای استفاده از روش های درمانی دارویی برای رفع چاقی، مردم یاد بگیرند که چگونه از غذاهای سالم و رژیم های گیاهی استفاده کنند.

وی گفت: من می توانم مزیت استفاده از این دارو را برای بیماران خاص ببینم، اما شما نمی توانید دارو را برای همیشه به افراد تزریق کنید. اگر بیماران ندانند كه چگونه پس از اتمام دوره ی درمان با این دارو خود را مدیریت کنند، بازهم با مشکل مواجه می شوند، همه اینها من را در تشویق استفاده از آن مردد می كند.

اما دکتر Wadden، امیدوار است که نتایج این مطالعه تحقیقات در مورد داروهای چاقی را تسریع کند.

وی گفت: به طور متوسط هر ​​بیمار در این مطالعه 30 پوند وزن کم کرده است، این یک نقطه عطف مهم است زیرا فرد در این صورت می تواند کنترل بیشتری بر عوارض بهداشتی مرتبط با چاقی مانند فشار خون، قند خون و آپنه خواب داشته باشد. مردم با استفاده از این دارو ظاهرشان تغییر می کند و آنها احساس خوبی می کنند، می توانند راحتتر ورزش کنند، لباسهای بیشتری را پیدا می کنند که آنها را جذاب نشان می دهد و می توانند با فرزندان و نوه های خود بازی کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-diabetes-drug-obesity-expensive.html